Handledning, utveckling och problemlösning.

Alla verksamheter kan uppleva kriser eller problem som hindrar eller begränsar arbetet. Det kan vara utifrån kommande tryck eller konflikter. Det kan vara missnöje eller brist på motivation som visar sig i verksamheten. När man står mitt i processerna är det ibland svårt att förstå eller hantera det som händer. Ta den hjälp du/ni behöver för att reda i det svåra och för att komma igenom det. Understöd kan ges via kvalitativt chefsstöd/rådgivning eller genom insatser direkt till grupper eller medmänniskor.

Enskilda samtal/stödinsatser

När livet kräver mer av dig och vägen framåt inte är klar
Du själv, någon i din omgivning eller någon kollega eller medarbetare kan behöva hjälp och stöd i perioder. Genom ett antal samtal kan du/ni avlastas och personliga kriser eller förändringar hanteras.

Läget behöver inte vara akut för att samtal skall ge effekt. Du kan stå inför en förändring i livet, ha en önskan om utveckling eller ökad förståelse för något ämne som är aktuellt för dig. Du bestämmer – och du behöver inte ha en färdig plan när du kommer. Bara en vilja att arbeta med dig själv och din situation.

Som legitimerad psykolog med mångårig erfarenhet av samtal är du välkommen att söka stöd hos mig oavsett fråga, läge i livet eller önskemål. Tillsammans reder vi i frågorna och underlättar livet.

Skulle du ha behov av någon särskild insats så hjälper jag dig till rätt kontakt om jag inte är lämplig som hjälpare. Som arbetsgivare och chef kan stödsamtal vara en insats som stödjer en medarbetare som behöver detta. Ta gärna kontakt så kan vi diskutera behov och möjligheter för er verksamhet.

Underlag för beslut, åtgärder eller förändring i verksamheten
Ibland behöver man mer information innan man kan ta beslut eller sätta in rätt insatser. Genom olika former av kartläggningar, enkäter, fokusgrupper, riskbedömningar och/eller intervjuer kan både du och dina grupper öka sin känsla av sammanhang och agera på rätt grunder. Även när du redan har bra koll på läget så kan en gedigen kartläggning behövas för en viktig insats eller som ett formellt steg i en personalprocess. Det är ofta värdefullt för både chefer och personal att få tillfälle att strukturerat ge sin bild av läget.



En bra kartläggning ger alltså inte bara information utan ger också en viktig möjlighet till delaktighet och kommunikation för de inblandade. Det finns många olika metoder att lösa detta. Skaffa dig ett gott underlag inför era insatser. Det lönar sig alltid.

Stöd, samvaro och lärdomar vid kriser
Medarbetare, chefer och arbetsplatser kan drabbas av oväntade och svåra situationer. Det kan handla om olyckor eller dödsfall i personalen eller hos klienterna. Det kan vara hot- och våldssituationer eller andra situationer som väcker starka känslor hos de inblandade. Om krisen involverar många eller är av svårare karaktär så räcker inte alltid de egna krishanteringsresurserna till. Det kan då vara klokt och avlastande för alla om yttre resurser tillförs i krisarbetet.


Krisstöd erbjuds både till er som har att hantera krisen och direkt till de inblandade i form av avlastningssamtal och vid behov debriefing eller stödsamtal. En förberedande kontakt mellan beställande person och konsult sker alltid innan insats. Krisförberedande och krisövande insatser är också möjliga att lösa – antingen innan krisen kommer eller som en lärdom av något som redan har inträffat hos er.

Finn orsakerna till det negativa och lös uppgiften
Motstånd, missnöje och en negativ inställning kan sänka humöret på en hel arbetsplats. Det kan i längden trötta ut den mest erfarne och entusiastiske chef eller positiva arbetsgrupp. Detta måste till slut bemötas på något sätt som kan leda till utveckling.



Motstånd och missnöje uppstår sällan utan orsaker. Att få grepp om det som skaver och ta det på allvar är ofta en väg närmare förändring. Svårt blir det ofta när missnöjet är diffust och verkar i det tysta. När missnöjet finns tydligt uttalat och sorterat så kan det också ofta bemötas med respekt och goda lösningar – eller så kan det hanteras på andra sätt.

De flesta människor föredrar en tillvaro där saker fungerar och flyter på utan onödiga problem. Hjälp de inblandade till den mer positiva tillvaron och motstånd och protester får sällan samma grogrund på arbetsplatsen eller i livet. Insatser i detta område kan handla om enskilda samtal, kartläggningar eller gruppsamlingar – allt efter behov.

Att arbeta aktivt med friktioner och konflikter i verksamheten
Negativt laddade konflikter kan leda till stora bekymmer för enskilda och kan ibland påverka hela verksamheter. Att rätt möta upp, kartlägga och hantera inte bara konfliktens symtom utan också dess orsaker kan vara ett komplicerat arbete. Om du som chef och konfliktlösare själv blir indragen i konflikten blir det än svårare.



Konflikthantering i praktiken kan ges i form av handledning eller andra insatser. Den kan involvera hela arbetsgrupper som bär agg mot varandra eller enskilda individer som hamnat i besvärliga situationer. Att vända långvariga konflikter innehållandes olika personer och konfliktmetoder kräver god kontroll, uthållighet och många verktyg.

Om det är några processer som man aldrig skall stå ensam i så är det svåra konflikter och surdegar. Samla ditt team, din chef, HR och kalla in understödet. Tillsammans skall vi få koll på läget och arbetar sedan systematiskt med fokus på lösningarna och vägen framåt snarare än på konflikten och de sårade känslorna.

När vi faktiskt kan bättre än så här
Du och medlemmar i arbetsgruppen kan känna att arbetet inte flyter så bra som det kunde. Det kan handla om låg motivation, svaga prestationer, stress, rollförvirring, osäkerhet eller andra mer eller mindre öppna processer som stjäl energi. Fokus kanske ligger på annat än uppdraget som i sig kan vara otydligt eller otacksamt. Oavsett anledning kan det finnas önskemål och behov av någon form av omladdning och uppryckning i arbetsgruppen. Nöj er inte för lätt!



Saker ni kan få hjälp med är olika former av mål-, yrkes- och trivseldiskussioner och andra insatser för att förflytta er till ett bättre läge. Aktivera medarbetare och gruppen i förändringen. Ibland är det enklare för en utomstående part att samla information, ifrågasätta och framföra sanningar eller föreslå lösningar. Ta gärna in stöd i dessa processer. Om ni känner att ni kan bättre än så här på er arbetsplats eller i ert liv så stämmer det säkert. Rör er framåt.

Rätt insats för rätt behov och mål
Bara du och din personal vet hur läget är för er. Klienter, deras anhöriga, samarbetspartners och grannpersonalen med flera kan bidra med sina intryck om ni frågar dem. I privata sammanhang är det kanske vänner och familj som reagerar eller agerar runt dig.

 Är läget gott? Se då till att det fortsätter så genom påfyllnad och positiv förstärkning. Är läget dåligt? Undersök och agera för en förbättring. Är läget OK? Sikta högre!

Nöj dig/er inte med en halvbra situation eller ett läge som just nu inte är för jobbigt. Ni kan bättre!
Du är välkommen att dryfta just er situation i kontakt med mig. Inspireras gärna av de övriga möjligheter som presenteras under de andra flikarna. Tillsammans löser vi uppgiften!