Insatser för utveckling, påfyllnad och kvalitativt stöd i yrkesutövningen.

Kompetensutveckling är viktig för att behålla och utveckla kvalitén i verksamheten. Utbildningsinsatsen anpassas alltid efter aktuell målgrupp, antal deltagare, önskade resultat och tidsramar. I allmänhet rekommenderas att avsätta minst halvdagar till heldagar för ett ämne för att få goda resultat av satsningen, men kortare och längre insatser kan också vara möjliga. Olika ämnen kan kombineras till önskade insatspaket eller utbildningssatsningar.

En fördiskussion mellan uppdragsgivare och utförare sker alltid innan utbildningar genomförs för att säkerställa rätt ingång och önskade resultat. Några av de kurser/utbildningar som erbjuds är följande:

Ledarskap – för chefer och andra som leder människor

Rätt ledarskap för att understödja en verksamhet som löser uppgiften
Hur leder jag min personal? Hur bygger jag grupper och gör ”rätt” som ledare? Hur löser jag uppgiften? Hur reagerar jag på utmaningar? Hur leder jag för att medarbetarna skall lösa sina uppgifter i god anda? Hur blir jag en tydlig ledare som uppnår resultat?



Utbildningen handlar om att öka känslan av kontroll och sammanhang som chef genom att belysa och diskutera fenomen som grupper, motivation, motstånd, arbetsglädje och ledarskap. Vi belyser olika människors förmågor och möjligheter kopplat till ledarskap och organisation.

Målet är att öka förståelsen för mänskliga reaktioner och fenomen och att ge fler och bättre verktyg till chefen för att leda sin verksamhet på bästa sätt. Den egna ledarstilen kartläggs och matchas med de grupper som deltagarna leder. Grupputveckling och situationsanpassat ledarskap diskuteras och konkretiseras under utbildningen.


Utbildningen kan utformas på olika sätt beroende på målgrupp, erfarenhet och tillgänglig tid. Den kombineras bra med chefshandledning eller coachning i olika former för ytterligare praktiskt genomslag i deltagarnas verklighet. I praktiken kan ledarskapsutbildningar fylla en dag eller ett helt chefsprogram beroende på ambitionsnivå i er organisation.

Nå målet med din kommunikation som ledare
Som yrkesperson och ledare använder du kommunikation och feedback i hög utsträckning för att nå dina och verksamhetens mål. För att uppnå förändring, nå ut med information och skapa kvalitativa samtal med medarbetare och andra måste du kunna bemöta och hantera många olika personer och grupper.

Utbildningen i professionella samtal fokuserar på ledarens förmåga att skapa goda samtal, samtal som uppnår mål och som bidrar till ett konstruktivt och gott arbetsklimat. Målet med utbildningen är att nå fram, uppnå resultat samt att utveckla en effektiv och tydlig kommunikationsstil som ledare.

Feedback är ett centralt redskap i allt ledarskap. Du ställer uppgifter, följer upp och förstärker eller förändrar medarbetarens insatser genom din feedback.
Svåra samtal är de samtal som antingen har ett laddat innehåll eller avser de samtal som förs i laddade situationer eller mellan ”laddade personer”. Utbildningen belyser utmaningarna i dessa samtal och ger många exempel på hur de kan hanteras och genomföras. Egna och andras reaktioner är viktiga komponenter i samtalen och utgör ofta de hinder som behöver hanteras för att samtalet skall bli av på ett bra sätt.

Målet är att nå fram till den andre på ett sätt som känns OK för både avsändare och mottagare utan att väja för det svåra i samtalsinnehållet.

Utbildningen anpassas efter målgrupp, t ex chefer, HR- personal eller olika personalgrupper.

Genom konkreta och praktiska råd och verktyg och praktisk träning blir du en tydligare, tryggare och effektivare ledare. Kursen i helhet omfattar tre heldagar men kan komprimeras utifrån era ramar och önskemål. Utbildningen fungerar mycket bra även för för andra yrkesgrupper än chefer, till exempel för människor som möter människor i rådgivande eller handledande positioner.

Att utveckla vår kommunikation och varandra genom samtal och feedback
Utbildningen utvecklar deltagarnas förmåga att kommunicera öppet och effektivt och på ett sätt som känns acceptabelt för alla parter. Innehållet omfattar olika former av kommunikation, information och samtal samt hantering av indirekta metoder, rykten, baktaleri och andra negativa kommunikationsformer. Givetvis presenteras mer positiva metoder som alternativ!



Feedbackdelen innehåller i övningar och tillämpningar där deltagarna praktiskt övar och utvecklar sin förmåga att ge t ex kollegor god och konstruktiv feedback och uppskattning. Denna utbildning anpassas mycket efter den aktuella målgruppen och de behov som uttrycks av beställaren. Den kan vara del av utvecklingsdagar, teambuilding, rena utbildningar eller som delmoment i andra arbetsplatsinsatser.

Hur chefen hanterar sin vardag, stress och utvecklar strategier för ett hållbart ledarskap
Det kan vara roligt, givande och gott att vara chef. Det kan också innebära långa dagar och frustrationer över allt ifrån tidspress, administration, resultat och olika fenomen i organisationen. Denna kurs innehåller olika delar runt den egna stresshanteringen, planering och struktur av arbetet samt meningen med chefslivet. Mycket bygger på positivt erfarenhetsutbyte med kollegorna i kombination med tips runt organisering och förhållningssätt. Denna insats lämpar sig väl för chefs- och ledningsgrupper och sammanhang där även högre chefer ingår.

Att agera konstruktivt i negativa situationer på arbetsplatsen
Konflikter är en del av vardagen som kan bli destruktiva för en hel verksamhet om de inte bemöts och hanteras konstruktivt. Utbildningens mål är att öka deltagarnas möjlighet att hantera konflikter och att få alla på arbetsplatsen att agera gott och konstruktivt när konflikter uppstår.
Utbildningen innehåller konfliktkunskap och konflikthantering och fokuserar på hur man som chef eller kollega kan bidra till en bra arbetsmiljö genom att inte dras in i negativa strömningar och friktioner. Målet är en arbetsplats där fokus ligger på arbetet och där problem hanteras på ett gott sätt för alla inblandade.

Om målgruppen är chefer eller HR-personal
Konflikter ingår i vardagen men kan utvecklas till svåra situationer som tar mycket kraft av både medarbetare och chefer. Utbildningen i konflikthantering för chefer belyser konfliktens innehåll, uppbyggnad och utveckling. Fokus ligger på analys och lösning av konflikten. Ett antal konkreta ingångar till chefens konfliktarbete presenteras och diskuteras. Verkliga fall och deltagarnas egna erfarenheter och utmaningar är utgångspunkten för den praktiska delen av utbildningen.

 Målet är att stärka chefen i konflikten och underlätta vägen från destruktiva konflikter till ett effektivare arbete och större samarbete på arbetsplatsen.

Utbildningen rekommenderas till heldag för bästa effekt och finns i flera nivåer av stigande färdigheter i ämnet. Mer orienterande kvalitativa insatser kan ges på kortare tid men minst halvdag är dock lämpligt.

Utbildningarna går utmärkt att kombinera med utvecklingsdagar eller andra gruppinsatser. Den innehåller vid behov moment där möjlighet finns att varsamt men effektivt hantera aktuella konflikter i deltagarnas vardag.

Ett forum för ledarskapets utmaningar och lösningar
Ledarskapsverkstaden erbjuder halv eller heldagar för chefer och ledare som vill utveckla sin förmåga att leda effektivt. Under dagen hanterar vi gemensamt aktuella eller strategiska utmaningar som finns i chefens verklighet. Ämnena kan sträcka sig från konflikthantering, egen stresshantering, tillgänglighet, svårare personalärenden, bemötandefrågor, etik, struktur och planering, förändringar eller annat av intresse för deltagarna att fördjupa.

Dagen innehåller en mix av miniföreläsningar och diskussioner och utformas i hög grad efter beställarens/deltagarnas önskemål.


Dagen kan genomföras med blandade chefsgrupper, ledningsgrupper eller chefer från en och samma verksamhet som vill utveckla sin förmåga till ledning och problemhantering. Den kan också utformas som konsultativa dagar kring en specifik frågeställning inom organisationen, t ex en större förändring, kris, aktuella utmaningar eller arbete runt mål och ledarutveckling.

Svåra samtal – för chefer och/eller medarbetare

Hur lyssnar och samtalar jag med andra i laddade situationer?
Svåra samtal är de samtal som antingen har ett laddat innehåll eller avser de samtal som förs i laddade situationer eller mellan ”laddade personer”. Utbildningen belyser utmaningarna i dessa samtal och ger många exempel på hur de kan hanteras och genomföras. Egna och andras reaktioner är viktiga komponenter i samtalen och utgör ofta de hinder som behöver hanteras för att samtalet skall bli av på ett bra sätt.

Målet är att nå fram till den andre på ett sätt som känns OK för både avsändare och mottagare utan att väja för det svåra i samtalsinnehållet. Utbildningen anpassas efter målgrupp, t ex chefer, HR- personal eller olika personalgrupper.

Kartlägg och undersök ohälsan och arbeta för friskare arbetsplatser
Utbildningen lär chefer och personalansvariga att identifiera och undersöka tecken på ohälsa hos medarbetare och grupper. I nästa steg behandlas frågor kring hur man som chef kan agera för att förhindra värre problem och hur man kan nå fram till individer och grupper med sina interventioner. Målet är att skapa friskare arbetsplatser genom olika små och större insatser.



Som del av utbildningen diskuteras också effektiva insatser i rehabiliteringsskedet. Då är det extra viktigt att personer i ohälsa bemöts på ett mänskligt och konstruktivt sätt. Utbildningen innehåller många praktiska exempel på utmaningar och lösningar på dessa. Dessutom ges utrymme för egna ärenden som kan hanteras direkt och konkret i samband med insatsen.

Skapa den insats som ni önskar och behöver – ta den hjälp detta kräver
De flesta insatser kan skräddarsys efter de behov ni har i er verksamhet. Plocka ihop det som verkar intressant och presentera målgrupp, behov och resultat som ni önskar uppnå så kan allt diskuteras. Kombinera handledning med utbildning. Kurser med uppföljande samtal. Konflikthantering med kommunikationsträning och chefshandledning med olika intressanta teman i grupp eller enskilt. Det är också vanligt att kombinera flera olika teman till exempel på en utvecklingsdag eller som röd tråd i chefsprogram och handledningar.



Om era önskemål ligger utanför mitt kompetensområde kommer det att meddelas. I de fall där jag har kontakter som kan fylla behovet bättre så kommer jag att tipsa om dem. Ni skall alltid känna att ni får rätt insats för era behov och investeringar. Varmt välkomna med era önskemål!